Personlig träning på avbetalning

Picture 674

För ca 5månader sedan skrev jag ett inlägg här i min blogg

http://martinbach.se/blogg/2013/01/27/ar-det-dyrt-med-personlig-traning/

Huruvida personlig träning är dyrt osv

Om någonting är dyrt handlar som jag då skrev endast om prioriteringar och resultat.

Mitt mål är att nå ut till så många som möjligt som vill göra en livsstilsförändring.

Ibland har jag stött på personer som verkligen vill börja förändra sin livsstil men som inte har råd.

Då handlar det inte om dyrt eller billigt, prioriteringar eller sparande. 4000kr är mycket pengar för väldigt många människor. Men de vill så gärna, vad gör man då?

Jo!

Som personlig tränare har jag då som uppgift att skapa möjligheter.

Och nu äntligen kan jag släppa nyheten att jag från och men nästa veckan har ett samarbete med Wasa Kredit.

Tillsammans har vi skapat PT på Avbetalning.

Jag är inte först i världen eller i Sverige, men vi är inte många som erbjuder våra klienter personlig träning på avbetalning.

Men nu kan man medan man sitter på sin kostnadsfria konsultation få gjort en kreditupplysning gjord på bara 30sek och wwwhhhooopps så blir 10tim personlig träning 666kr per månad i 12månader istället för 7995kr på ett bräde. eller vad sägs om att ha en personlig tränare en gång i veckan i ett halvår för 1545kr per månad.

Så boka din kostnadsfria konsultation nu

Förändra din livsstil nu, betala sen!

Martin Bach

 

 

När det är tid för semester då öppnar fönstret

Det skrivs nu spaltmeter om alla världens fotbollsstjärnor.

Zlatan, Cavani, Rooney osv

Men detta intresserar mig som agent så mycket fast det är kul att följa.

Det som fyller hjärnbarken med tankar just nu är Muamet Asanovski, Daniel Ahonen, Hossin Lagoun, Rasmus Larsson och en hemlig joker……

Muamet ”Mudi” Asanovski har gjort en bra första del på säsongen i Ängelholm. Tyvärr har det blivit lite för många matcher som slutat lika så poängskörden är inte speciellt bra. Men senaste vinsten mot Örgryte var förlösande och hoppas det blir startskottet på en bra höst. Många har ringt både mig och Mudi då det för honom personligen gått riktigt bra. Tre mål mot Jönköping södra vevades på alla nyheterna om och om igen vilket var fantastisk reklam för honom.

Daniel Ahonen är nu hela Luleås gullegris efter en fantastisk avslutning på förra säsongen, en riktigt bra försäsong och nu 7mål på 8matcher (som jämförelse kan det nämnas att Accam gjorde 9 mål på 14matcher i ettan innan flytten till HIF). Daniel är nu mer en riktig striker där inget mål liknar det andra. Rundar målvakt, petar in, grötar in och driver över hela planen och gör mål. Luleå ligger 4a! i norrettan, vem hade tippat det för 3månader sedan? Hur länge får norrland behålla sin skyttekung?

Hossin Lagoun målvakt i MFF, 17år och spelar i U-19 och U-21. Har inte förlorat en match i år. har tagit 2 straffar, hållit nollan vid minst 5 tillfällen!! Trots sin unga ålder är han mogen och målvedveten, förstår att inget kommer gratis och tränar därför extra minst 5ggr per vecka. Kommer han kunna utmana Sixten om tredjemålvaktsplatsen under hösten? Många som ringt och kollat han situation för med 1,95 över havet och väl utvecklat sinne för målvaktsspel så är det synd att inte få stå me ri rampljuset, men Hossins tid kommer va så säkra!

Rasmus Larsson, mittback i Kvarnby och en riktig länsman som är en av de bidragande anledningarna till att Kvarnby har överraskat många i inledningen. Men håller man tätt så rullar poängen in. Innan flytten till KIK från TFF fans det intresse från Superettan, de kan knappast ha missat hans insatser så här långt och har nog stärkt sina aktier.

Sist men inte minst en riktig joker har hört av sig, möte inom kort sen blir det till att börja samtala med de allsvenska klubbarna.

Jobbar man hårt så kommer man långt. Är man dessutom målmedveten så kommer man fram!

Martin Bach

Elitakademien – där spelare utvecklas till stjärnor

Personlig träning – allt är inte bara siffror!

Mäta, testa, räkna, kalkylera och analysera siffor

Ja det är en del av en personlig tränares vardag.

Men allting är inte bara siffror

Jag har under snart fyra månader hjälpt en tjej som är överviktig.

Självklart är målet att hjälpa henne gå ner i vikt…….

…..men redan när vi sågs i februari så hade hon andra mål som var mycket viktigare.

Hon ville få nya rutiner, må bättre, orka mer. Om möjligt må psykiskt bättre.

Hur mäter man detta? ja det är klurigt om rent av omöjligt då det bygger på rent subjektiva upplevelser och att klienten talar sanning.

Just att tala sanning kan ju tyckas självklar då de har kommit för att få hjälp, men tyvärr är det inte alltid självklart hos överviktiga så väl som anorektiker som personer med andra ätstörningar att hålla sig helt till sanningen då det blir en försvarsmekanism.

I detta fallet har det gått bättre än jag vågat hoppas på.

På fyra månader har följande hänt:

En viktnedgång på 5-10kg vilket är helt ok men desto mer imponerande är följande

  • Är idag aktiv minumum 20min varje dag då hon går snabbt
  • träning med hög plus (intervallträning minimum 30min) 2ggr per vecka
  • Äter 5-6mål mat per dag
  • får i sig minimum 140g protein per dag
  • undviker ris, pasta, potatis och bröd till 99%
  • minskat intaget av läsk till nästan noll (en pepsi max då och då)
  • har energi kvar efter jobbet
  • sover mycket bättre, utvilad på morgonen
  • får inte ont i fötterna fast hon står upp hela dagen
  • har förr haft mycket ångest och panikångestattaker – idag har hon nästan aldrig ångest och gör saker som för bara 4månader sedan hade varit helt uteslutet

Den person som jag träffar en gång i veckan nu är det stor skillnad på. Hon har dessutom fått ett nytt jobb som gör att hon kommer kunna öka sin träning till 30-45min per dag inom kort och att 3dagar träna mer intensivt. Vi styrketränar mer och mer och hon får fler hemuppgifter.

Så fram till nu så har det varit lite jag kan mäta för att visa på framgång.

Men som personlig tränare jobbar jag förvisso mycket med siffror men främst jobbar jag med människan bakom siffrorna. Fokus måste ligga på att klienten mår bra, ökar sin självkänsla, får  mer kunskap som i sig skapar trygghet att fatta rätt beslut gällande träning och matintag.

Vill du förändra ditt liv så kommer det vara vissa siffror som behöver förändras för att du skall bli hälsosammare, sjukdomsrisken skall minska och orken öka.

Men för guds skull lägg inte allt fokus på siffrorna. För det är möjligt att du når ditt mål långt innan vågen visar 55kg men du tillåter dig helt enkelt inte vara nöjd. Så fast du springer milen på 45min, får på dig jeans du inte passat sedan gymnasiet, sover som en prinsessa, orkar leka dunkgömme med barnen efter jobbet, har fantastisk hållning så visar vågen fortsatt 60kg och då har du ju inte nått målet du satte upp för 6månader sedan.

Hur man sätter upp mål kan du läsa mer om här: http://martinbach.se/blogg/2013/01/22/mal-i-sikte/

Jag är övertygad att vågen visar mer än -20kg vid årets slut för min klient men jag vill att hon redan nu skall vara stolt över den livsavgörande förändring hon har gjort. Det svåra jobbet är gjort. Nu är det det svettiga jobbet som återstår, men med den beslutsamhet som hon visat under 4månaders tid så har jag fullt förtroende för att hon en dag kommer nå hela vägen fram till alla de delmål och slutmål som vi har satt upp tillsammans.

Är känslan rätt så blir resan lättare!

Klicka här för att gå in och gilla min facebooksida

Martin Bach

www.halsogurun.com

Exif_JPEG_PICTURE

 

Personlig träning – Kostnadsfri konsultation

Olika personliga tränare jobbar olika

martingo

Jag anser att det är mest sjysst att första träffen är kostnadsfri.

Det finns två anledningar till detta:

    1. Klienten skall ha möjlighet att tacka nej till det du presenterar
    2. Jag skall ha möjlighet att tacka nej till ett samarbete då jag inte anser att målen som klienter har är rimliga sett till den tidshorisont personen har satt upp.

Förhoppningsvis känns det bra och vi börjar prata om vart du vill och när du vill ha nått dit.

Ofta handlar det om vikten. Men efter ett tag försöker vi även styra om det till storlek på kläder. För om vi bara snöar in oss på en vikt och du efter 3-4månader kommer i strl 36 och jeansen i strl 29 sitter perfekt. Ja då spelar ju inte vikten någon roll och risken finns att man inte kan tillåta sig att vara nöjd för vågen visar inte rätt tal.

På vägen mot målet krävs delmål. För om du har ett mål som är mer än en månad bort då blir det svårt att hålla motivationen upp. Men med delmål både i form av vikt, mått, kläder, kondition, styrka kan du varje vecka lyckas och när du då ser framgång och når bättre resultat så får du mer motivation och chansen att nå slutmålet ökar.

Du kan inte gå ner från 86kg till 65kg utan att passera 79,9kg vilket gör det till ett perfekt delmål. Att gå ner 21kg tar sin tid oavsett hur målinriktad man är och utan delmål tar det lång tid innan man når dit och motivationen kommer att tryta. Däremot att nå under 80kg både realistiskt och attraktivt för de flesta klienter jag har mött genom åren.

Jag hjälper inte bara klienter som vill gå ner i vikt utan även personer som vill förbättra konditionen eller bli av med smärta. oavsett så handlar allt om att sätta upp rätt mål och delmål. Man hinner inte sätta upp alla delmål de första 30minuterna men man kommer en bra bit på vägen för att skapa en plan tillsammans vart vi är på väg.

Hur ser din plan ut? har du ingen mer än ett slutmål.

Boka en kostnadsfri konsultation hos en personlig tränare och skapa en en strategi för hur du skall lyckas.

Det är lätt att träna hårt, men svårt att träna rätt – Martin Bach (gilla gärna vår facebooksida)

 

Varför personlig träning?

Varför personlig träning?

images kopia

Jag tror att det är många personliga tränare där ut, kolleger i branschen, som många gånger använder stora delar av sin dag att förklara varför det kan vara en bra investering att satsa på just personlig träning. Då menar jag både på arbetstid men kanske ännu mer på fritiden.

För när våra klienter kommer till oss så är de ofta väldigt motiverade, de har bestämt sig för att lyckas. De vill inte längre försöka på egen hand och riskera att misslyckas igen.

Däremot på kalas, fester, mingel och nätverk är det ofta man möts av kommentar som: ”jag förstår inte varför man skall betala dyrt för personlig träning det vet ju alla vad det är som krävs” Jävlaranama!

Och lite rätt kan jag ge personerna, för tålamod kommer troligtvis vara den egenskap som gör att du lyckas nå ditt mål. Tålamod är mycket bättre än om din bästa egenskap är att träna hårt men saknar tålamod.

För fast att träna hårt tar dig långt, framförallt om du tränar styrketräning för att bli öka i volym, bli starkare och förbättra din ämnesomsättning. Så kommer du inte långt med din vilja om du tränar fel (dvs för hårt för sällan, för hårt och med fel teknik, för hårt för ofta osv)

Att ha en personlig tränare handlar om kunskap!

Kunskap om träning, visst! men även kunskap om kost, sömn, stress, sjukdomar, skador, rehabilitering etc

Om du är snickare, sjuksköterska, advokat, systemutvecklare, lokförare och har denna kunskap utan att ha lagt 2-3år för att förkovra dig och läsa böcker och veteskapliga rapporter om just träning, kost, sömn, stress, fysisk aktivitet på recept osv då säger jag GRATTIS!

Till resten säger jag att det kanske inte är så dumt att träffa en PT ett par gånger om året för att få ut maximalt av din träning.

Själv skulle jag aldrig se mig själv som tandläkare för att jag vet hur jag skall borsta mina tänder, lokförare för att jag åker tåg ibland, snickare för att jag byggt 3 lådor som jag satt ovanpå varandra och kallar det för en trappa, advokat för att jag vet vad Hovrätten ligger eller sjuksköterska för att jag är personlig tränare.

Du kanske är flitig 2-3ggr i veckan då du joggar i skogen, går på pass på gymmet, studsar runt framför TV till senaste Tapout XT men det ger inget resultat. Då kan din lokala personliga tränare säker hjälpa dig med de små justeringar som kommer skapa resultat.

Detta mina vänner kräver inga livslånga relationer där du träffar din PT 1-2ggr i veckan under flera månader utan snarare 3-5ggr och sedan bara uppföljningar då du gör tester som väger, mäter den framgång du har gjort på egen hand. Har det inte lett till framgång gör man nya justeringar för att få positiva resultat nästa gång.

Har man däremot kört fast så går det inte att vända skeppet genom att ha en PT 3-5ggr. För allt du har ”lärt” dig via Aftonbladet Hälsa, Itrim och Extravaganza har du ingen användning för. Du måste få kunskap från grunden, stå stadigt så att den kunskapsgrund du står på (och som din PT ger dig) skapar tålamod och beslutsamhet att nå ditt du alltid har önskat.

Det är därför jag anser att yrket personlig tränare mer handlar om att utbilda sina klienter än att köra skiter ur den, för köra skiten ur sig själv har många väldigt lätt för.

Att göra en livsstilsförändring tar tid. Det kräver att du beslutar dig för att satsa på dig själv. Både ur ett tidsperspektiv men till viss del även ur ett ekonomiskt perspektiv.

Inom snar framtid hoppas jag kunna leverera ett koncept som skall göra ekonomidelen lättare för de flesta att lösa.

Sen att personer som inte prioriterar sin kropp alltid kommer tycka att personlig träning är dyrt det kan jag aldrig göra något åt.

”Det är lätt att träna hårt, men svårt att träna rätt”

Vi ses

Martin Bach, Personlig tränare, Massör, hälsopedagog, HR-konsult

Skolmaten i Malmö

Det är inte skolmaten i Malmö som är problemet just i denna text.

Det är avsaknaden av skolmat på en del skolor som jag tycker är regelvidrig och på gränsen till ren misshandel av barn.

För idag är det så att du som skola kan välja att inte servera skolmat, redan här är det inte speciellt bra och genomtänkt.

Jag tycker det är jättebra med friskolor och skolor som tänker nytt och går utanför ramarna. men just när det kommer till skolmaten så är jag beredd att säga: ”man får inte driva en skola utan att servera bra skolmat”

Idag finns det skolor som inte har skolmat för att den är för liten eller rent av tjänar på att outsourca skolmaten till ett café, pizzeria eller snabbkök. Istället för att få mat i skolan så får man ett kort som man kan äta på ute på stan. vad tror du ditt barn väljer? En räksallad? SKULLE INTE TRO DET! Klart som fan att han eller hon väljer hamburgare eller pizza, det är ju gott. Att en pizza sedan innehåller ungefär 80% av den energi som en inaktiv 17åring behöver på en dag är det ingen som har förklarat.

Om denna form av outsourcing skall överhuvudtaget vara laglig så krävs det information, kunskap för att eleverna skall lära sig vad de behöver för mat för att ta till sig informationen i skolan. Försök att lära dig tysk grammatik när du befinner dig i matkoma efter en capricciosa!

Vad du äter kommer, vare sig du vill det eller inte, att påverka din inlärning. Och då inlärning är hela poängen med en skola så blir även skolmaten väldigt mycket satt i fokus.

För lite mat  – leder till hunger. Försök att lär någon någonting när han eller hon är riktigt hungrig.

Mat för sällan – leder till lågt blodsocker. Försök att lära någon någonting med lågt blodsocker.

Lycka till säger jag.

I takt med att skolbetygen på sina håll blir sämre och sämre så blir ju frågan om maten central.

Idag så ser vi en myriad av elever som går från skolan till närmsta livs, supermarket eller stormarknad för att köpa läsk, kakor, godis, choklad osv. En person som är under 18år har inga pengar så hur är det möjligt?

Men om vi bortser från föräldrar som ger sina barn pengar så att de kan fortsätta sitt sockerknarkande så finns det ju bakomliggande faktorer. Varför äter inte eleverna den maten som serveras i skolan? varför finns det i cafeterian på skolan endast läsk, chokladbollar, lösgodis?

Finns det överhuvudtaget något samband mellan mat och inlärning? Kanske bättre att gå över till den danska modellen där du får ta med egen mat helt från första klass då är det inte skolans problem vad den enskilda individen äter! Men så länge som vi har ett svenskt system med skolmat så är det vår förbannade rätt att våra barn får mat i skolan och inte ett kort som de kan köpa tomma kalorier för!

Avslutar med att visa min tacksamhet till Genarp där de jobbar varje år att bli tilldelade utmärkelsen Grön flagg som bl.a. handlar om att minst 25% av maten i skolan skall vara ekologisk. Nu tror jag de ligger över 50%. Inte för att de måste men för barnen skull

Det var allt för idag, tackar som läste

Martin Bach

www.halsogurun.com

Överviktiga barn

Jag är arg, besviken och ledsen. Men jag har bara börjat och jag har väldigt mycket tålamod!

Det är hög tid att någon tar strid för de överviktiga barnen som finns i Sverige.

Det finns många som man kan skylla på:

Föräldrar som jobbar för mycket och fyller frysen med gorbys och panpizzor

Föräldrar som ger sina barn fickpengar så de kan köpa kakor, godis, choklad och läsk på närmsta livs för att barnen inte äter skolmaten

Skolor för att de inte har skolmat värd namnet

Skolor som inte har skolmat alls utan ger eleverna ett kort så de fritt kan köpa mat på stans olika cafeer, pizzerior och kebabställen.

Skolpolitiker som drar ner på gymnastiken för att betygen inte är så bra som man önskar och då blir det ju logiskt att ta bort en timme gymnastik (som leder till ökad koncentrationsförmåga och inlärning) och lägga till en timme svenska eller matematik.

Men detta handlar inte om dess kategorier av människor de får nog skit ändå…..

Utan detta handlar om de olika överviktsenheterna i landet och i synnerhet Malmö då jag råkar bo och jobba så att dessa barn kommer till mig.

Jag är som jag beskriver i tidigare bloggar personlig tränare, kostrådgivare och hälsopedagog med med över 8års erfarenhet av träning och kostplanering av vuxna men även barn i alla åldrar. Den yngsta har varit 11år den äldsta har varit 83år.

Sista tiden har jag blivit kontaktad av, inte mindre än, 4 föräldrar till barn som har varit i kontakt med överviktsenheten i Malmö. De berättar alla (helt oberoende av varandra) samma historia.

Vårt barn har varit överviktigt i många år redan när de var 8-9år började de bli lite runda om kinderna. De har provat allt. Ökat motionen, dragit in på godis och glass osv. Vid 13-14års ålder har de fått remiss från en läkare till överviktsenheten. Den genomsnittliga kötiden från det att du har fått en remiss ( detta ord betyder bla ”Remiss kan även vara en läkares anvisning att söka vidare undersökning eller få vård hos en specialist”) 12-18månader. Alltså en läkare finner tillståndet så allvarligt att en specialist måste kallas in för vårdcentralen kan inte hjälpa och föräldrarna har inte möjlighet att hjälpa. då går det mer än 1år.

Väl kallad till överviktsenheten får du träffa en läkare, dietist och en sjukgymnast.

Av alla de fyra berättelser som jag fått de sista 3 månaderna så talar alla samma språk. Man tar inte detta på allvar. man talar inte i klar språk, det görs i princip inga förändringar och allting lindas in i bomull. men för fan tänker jag detta är ju på riktigt, på allvar, dessa killar och tjejer behöver hjälp och vad får dom. Sympati!

Naturligtvis skall man vara försiktig med vad man säger och visa empati men det krävs ju någon form av handlingskraft.

Men ni har inte hör det värsta ännu…..

jag vet inte vad de använder för maskiner och mätmetoder. Men jag har två tjejer som både väger över 80kg som har fått reda på att de har en muskelmassa på över 50kg. FEMTIO KILO!!!!! jag skrattar, jag gråter, jag tar mig för huvudet, främst så fattar jag ingenting. Jag är väl medveten om att en överviktig person som bär på många kilo får mer benmuskler. men då dessa barn varit inaktiva och de har definitivt inte styrketränat så faller det på sin egen självklarhet att de inte har över 60% i muskelprocent.

Jag tränar många elitidrottare. jag har ett halvt helvete att få dem över 50% i muskelprocent och detta gäller i ännu högre grad kvinnliga elitidrottare. Vill man vara sarkastisk så kan man ju säga att vi på överviktsenheten borde hitta nästa OS elitidrottare för kan vi bara få ner tjejerna och killarna 20kg fett så kommer de ju bara vara muskler och vara hur starka som helst sett till den nya kroppsvikten. Lär dem löpteknik och de kommer springa hur snabbt som helst och hoppa fantastiskt långt.

Sist men inte minst när du fått komma till överviktsenheten så får du möjlighet att träffa dessa specialister 3 (TRE) gånger per år.

Än en gång med 8år i branschen så vet jag och är väldigt ödmjuk inför att hjälpa folk med livsstilsförändringar. Det är det absolut svåraste jag kan ställas inför. ofta ses vi 1-2ggr per vecka i ganska lång tid framöver. Ofta lyckas vi, ibland misslyckas vi. Men en person som behöver mycket hjälp men som bara vill träffa mig 3gånger på ett år måste jag tyvärr tacka nej till. För hur mycket jag än vill och önskar så kan jag inte skapa ett resultat om vi ses så sällen då personlig träning handlar om att lära klienten hur han eller hon skall göra förändringar och varför. Ta kål på myter och lära från grunden.

hade vi varit så lättlärda hade grundskolan varat i 3veckor och att läsa till läkare tagit 2veckor på universitetet.

Dessa barn är mer än välkomna till mig. jag kan lära barnen och de vuxna om kost och träning för en sund livsstill. Jag har gjort det och jag kommer troligtvis få fortsätta göra det så länge som vården inte ser dessa barn som överviktiga.

För tyvärr just nu är dessa barn underviktiga, alltså inte värda ett smak för politiker och legitimerad vårdpersonal.

Martin Bach

www.halsogurun.com

martingomartingo